سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قرآن و علوم جدید

پنج شنبه 86 مرداد 18 ساعت 12:15 صبح

 

 بازم یه سلام گرم دارم محضر دلهای با صفای دوستای خودم. اگه اجازه بدین بی مقدمه بریم سر اصل مطلب؛
 بعضی از ماها که معتقد به حقانیت قرآنیم و از طرفی نمی تونیم در مقابل علوم جهان غرب و پیشرفتهای علمی اونا گردن کج کنیم می آییم و کار و خراب می کنیم و می گیم ایها الغرب ببینین همه اون چیزهایی که شما کشف می کنین اعم از اشعه x و... تو قرآن ما از قرنها پیش بوده و هست و از این حرفها... حالا اگه اجازه بدین بریم به متن دین و ببینیم که این حرفها چند می ارزه!(راستش مطالب زیر از کتاب جهان شناسی استاد مصباح یزدی خلاصه شده که چند روز پیش بدستم رسیده بود و حیفم اومد که خلاصشو براتون تو وبلاگ ننویسم.)
در موارد بسیار گفتگو از آفرینش جهان و دیگر آفریده ها برای آگاهی دادن به انسان ورهنمون ساختن او به عظمت الهی و سترگی حکمتهایی است که خدا در آفرینش بکار برده است، بنابرین این آیات(قرآن) همه جا ضمن اینکه اشاره ای به چگونگی آفرینش موجودات است می خواهد خدا را به انسان نشان بدهد و عقربه دل او را در جهت خدا نگه دارد.
برخی که آشنایی کافی با قرآن نداشته یا تحت تأثیر موجهایی از فرهنگهای دیگران قرار گرفته بودند، بدون دلیل تلاش کردند که بسیاری از مسائل را به قرآن نسبت دهند یا برای کشف پاره ای از مسائل علمی از قرآن بهره بگیرند و یا ادعا کرده اند که همه چیز را می توان از قرآن بیرون کشید و حتی گفته اند که غربیها صنعت  را ازقرآن استنباط کرده اند!نمونه ای از این کج اندیشی را می توان در تفسیر طنطاوی دید: او در زمانه ای می زیست که علوم غربی تازه به مصر راه یافته و فرهنگ اروپایی بر افکار مسلمانان سیطره پیدا کرده بود و او به گمان خود برای اینکه مسلمانان را از فریفتگی در براب رفرهنگ غرب باز دارد در کتاب جواهر القرآن کوشید تا بسیاری از مسائل علمی را با آیات قرآن تطبیق دهد. شاید اگر از وی پرسیده می شد که آیا می شود فرمول بمب اتمی را هم از قرآن استنباط کرد بی میل نبود که بگوید: آری!
برخی دیگر چنان می اندیشند که قرآن مردم را به علوم طبیعی و شناخت طبیعت دعوت می کند و می خواهد جامعه انسانی از این راه به ترقی و تکامل علمی و تکنیکی دست یابد.برخی افراد به نام سوره های قرآن متوسل شده و نظرات خود را توجیه کرده اند در صورتی که نام سور قرآن تنها اشاره است به داستانی در سوره که ممکن است در حدود چند آیه باشد.


 

 

نتیجه اینکه قرآن کتاب هدایت است و جهان بینی در قرآن در راستای این مهم می باشد.لازم نیست قرآن در یک مسأله علمی حتماً نظری داشته باشد زیرا قرآن درصدد و در جایگاه حل مسائل علمی نیست.البته آنچه فرموده باشد حق است،اگر قرآن اشاره ای  به نکته ی علمی داشته و لفظ قرآن بر آن دلالت کند حق است و جای هیچ حرفی نیست اما بحث این است که ما نظر خود را بر قرآن تحمیل ننماییم.

 


نوشته شده توسط : گروه فاطمیون

نظرات دیگران [ نظر]


یاد عزیز سفر کرده

سه شنبه 86 مرداد 2 ساعت 5:19 عصر

                ای دل بشارت می دهم خوش روزگاری می رسد      
                                                               یا درد و غم طی می شود یا شهریاری می رسد
                ای مــنتظر غمـگین مـشو، قــدری تـحمل بیشتـر       
                                                               گــردی بپا شد در افــق، گویا سـواری مـی رسد

 

مهدی جان، آنقدر جانسوخته تر از من داری و آنقدر پلکهای مشتاق تر از من چشم براه تو بوده و هستند که شرم می کنم خود را در شمار منتظران و آرزو داران تو بدانم.
مولا جانم، بیش از هزار سال است که جگر دوستان و عاشقان تو غریبانه آب شده و دوریست که سینه های داغدار با همان شراره ها و شعله ها به خاک رفته اند.اگر باور نداری،

                        بگشای تربتم را بعد از وفات و بنگر               کز آتش درونم دود از کفن برآید

 


   به یاد روز ظهور اسلام عزیز بدست تو ای عزیز سفرکرده...


نوشته شده توسط : گروه فاطمیون

نظرات دیگران [ نظر]